Damir Hoyka
Virtuoni
19. VI. - 19. VII. 2009.
 
Serija digitalno manipuliranih fotografija
"Svoj kreativni rad temeljim na principu koji mi se nedugo nakon početka bavljenja fotografijom i intenzivnijih spekulacija o umjetnosti pokazao najsmisleniji; ishodište mog stvaralačkog procesa je ideja, a potom razmišljam koji ću motiv kako uobličiti da bih je najbolje vizualizirao. Ubrzo nakon kristalizacije te misli, postao sam svjestan ovisnosti ideja o poznavanju što većeg broja motiva i načina oformljavanja. Naime, otkrivanje novih motiva i izražajnih sredstava fotografije stvara uvjete za nastanak ideja koje bez njih nikad ne bi mogle iskrsnuti. Budući da su mi fotomotivi (materijalni svijet) danas više manje poznati, veliku pažnju posvećujem širenju svog 'fotovokabulara' putem otkrivanja novih načina uobličavanja fotografirane materije. Početak digitalizacije fotografije i njenog sve intenzivnijeg stapanja s digitalnom tehnologijom za mene je označio otvaranje rudnika upravo toga za čime tragam.
Iako dio kolega u ime zaštite čistoće medija poziva na suzdržavanje od primjene digitalnih zahvata na fotografijama, osobno smatram da cilj kreativnog stvaralaštva nije zaštita medija, nego kvalitetan vizualni sadržaj - ma kako ga se u konačnici klasificiralo. Mogućnosti digitalne manipulacije fotografijom prihvatio sam kao da je izumljen nov objektiv, filter ili nešto slično i predamnom se otvorio čitav novi svijet izražajnih mogućnosti. Kao što sam očekivao, počele su mi navirati ideje koje do tada nisu imale iz čega rasti i prije dvije godine, u trenu kad sam gledao očima vizualnog umjetnika budućnosti Wadea Zeelanda (junaka mog romana Xavia u kojem je opisana 3D varijanta fotografije Virtuoni 01) sinula mi je ideja o 'virtualnom kiparstvu' - modeliranju fotografiranog na način sličan oblikovanju plastelina.
U isto sam vrijeme bio zamišljen nad istraživanjima na polju umjetne inteligencije i programima simulacije umjetnog života u kojima se 'Boidi' (nazvani tako od svog stvaratelja Craiga Raynoldsa) i slični digitalno generirani entiteti reprodukcijom, mutacijom i adaptacijom ponašaju kao živa bića. Oboružan novim izražajnim sredstvom, lako sam spojio potrebu za vizualizacijom ideje o 'živosti' virtualnog svijeta s virtualnim kiparstvom i Virtuoni su bili rođeni. Danas gotovo ne uključim kompjuter a da mi glavom ne proleti pomisao da tim činom stupam u kontakt s nečim živim, nečim što živi 's one strane monitora'. Nisam siguran jesu li Virtuoni posljedica ili uzrok te pomisli. Znam samo da Virtuoni danas zaista žive u mom kompjuteru i da ih doživljavam kao simpatične, razigrane, likovno privlačne likove, duhovite u svojim nastojanjima da sliče bićima iz našeg svijeta".

Životopis autora:
Prva ozbiljnija razmišljanja o likovno-umjetničkom izražavanju zaokupljaju ga početkom 80-ih godina za vrijeme bavljenja crtanjem i slikanjem. Uskoro upoznaje fotografiju kao vrstu likovnog izražavanja koja mu najviše odgovara. Potaknut filozofskim istraživanjima o suštini umjetnosti i same fotografije te potrebom stvaranja teoretske podloge svojem stvaralaštvu, odlučuje potražiti odgovore na svoja pitanja studirajući fotografiju. Godine 1988. uči njemački jezik na Goethe-Institutu u Münchenu. Studij umjetničke fotografije upisuje 1989. na Hochschule für angewandte Kunst u Beču (prof. Choung-Fux). Status slobodnog umjetnika dobija 1991. (HZSU, Zagreb). Godine 1995. predaje na photoworkshopu Hrvatskog fotosaveza. Zaokružujući svoja dotadašnja istraživanja na polju teorije fotografije, 1996. esejem Fotosofia pokušava privući pozornost na jednu od mogućnosti promatranja, shvaćanja, tumačenja i 'korištenja' medija fotografije. Na poziv Poglavarstva grada Mainza 1998. sudjeluje u umjetničkoj radionici Art in the city. Godine 1999. na poziv organizatora 5. međunarodnog projekta likovnih umjetnosti sudjeluje u Grazu, s još sedam umjetnika iz Europe, u umjetničkoj radionici na temu Wenn ich das nicht Krieg, geb ich keinen Frieden.... U suradnji s austrijskom likovnom umjetnicom Thelmom Herzl 2003. objavljuje fotomonografiju Metal Dreams. Godine 2004. objavljuje fotomonografiju Celebrity Fair i pokreće ciklus art događanja pod nazivom Art4All s ciljem motiviranja publike na preuzimanje aktivnije uloge u umjetničkoj komunikaciji. Odlučivši podijeliti svoja znanja, iskustva i pogled na fotografiju s kolegama, te združiti pozitivno orjentirane talentirane fotografe, 2006. pokreće seminar nazvan po eseju Fotosofia za koji svake godine natječajem odabire 15 polaznika. Kako bi zamisao o zbližavanju ljubitelja fotografije proširio na što veći broj ljudi, 2008. podiže internet stranicu www.fotosofia.info. Za postignuća na području fotografske umjetnosti i razvijanje i promicanje fotografske kulture, dobitnik je nagrade Tošo Dabac Fotokluba Zagreb za 2008. godinu. Godine 2009. objavljuje ZF roman Xavia. Do danas je u sredstvima masovnih komunikacija objavio više tisuća umjetničkih i primijenjenih fotografija. Izlagao je na mnogobrojnim samostalnim i skupnim izložbama, realizirao niz multimedijalnih umjetničkih projekata, te bio članom i predsjednikom brojnih fotožirija. Dobitnik je nekoliko nagrada.
 
Galerija Rigo
 
 
italiano
english
deutsch
 
Copyright © Muzej-Museo Lapidarium, 2007-2024. | design by Studio Cuculić | developed by STO2 | 3D by Roberto Cimador