ŠIKUTI MACHINE - VOGRDA
 
26. 5. - 3. 7. 2011.

otvorenje:
četvrtak, 26. 5. 2011. u 20 h
Galerija - Galleria Rigo
radno vrijeme galerije: 10 - 13, 18 - 22 h
zatvoreno ponedjeljkom i praznikom

U četvrtak, 26. svibnja 2011. u 20 h u Galeriji Rigo održat će se otvorenje izložbe umjetničke skupine Šikuti Machine koja je u proteklih desetak godina ostavila višestruki trag u kontekstu suvremene vizualne, ali i kulturne scene uopće. Riječ je o premijernom predstavljanju novonastalog projekta pod nazivom Vogrda. Izložbu će otvoriti povjesničarka umjetnosti Branka Benčić, autorica predgovora pratećeg kataloga.

Iz kataloga izdvajamo:

Tautologija kao subverzija
Branka Benčić

"Djelovanje Šikuti Machine možemo shvatiti kao projekt, kao kolaborativni model, suradničku praksu, kolektivnu platformu ili kao work in progress. Kao sve to zajedno. Nestabilnost termina i značenja, kao i nemogućnost njihova sigurnog i fiksnog definiranja karakteristična je za mnogostruke prakse koje uspostavljaju kao i pozicije koje zauzimaju. Jedan od ključnih segmenata njihova djelovanja označava formiranje različitih modela društvenosti i komunikacijskih situacija. U tom smislu, osim što Šikuti Machine djeluju kao umjetnički kolektiv koji zajedničkim imenom potpisuje brojne radove koji se pak realiziraju u mnoštvu različitih medija od videa, performancea, instalacije, akcije, prepoznajemo i individualnu aktivnost pojedinih članova koji predstavljaju vlastiti rad - od književnosti do fotografije, skupina djeluje i kao organizator u kulturi, realiziraju sada već dobro znane "jednodnevne izložbe", u neformalnoj i privremenoj galeriji u Šikutima. U tom kontekstu izložbu možemo također shvatiti kao medij komunikacije i diskurzivni prostor. Tako diverzificiranim modelima djelovanja na brojnim poljima prepoznajemo aktivnost Šikuti Machine kao sudionika umjetničke i kulturne scene. Šikuti machine uspjeli su formirati  prepoznatljivu i specifičnu hibridnu praksu koja izmiče definiranju i pojašnjavanju, i kojoj ono u stvari nije niti potrebno, a različite aktivnosti koje izvode, usko su povezane i neodvojive jedna od druge...

S druge strane, gotovo paradoksalan naziv kolektiva Šikuti machine ukazuje na spoj starog i novog, u spoju ruralnog toponima i tehnološke odrednice, kao spoj mehaničkog, prirode i kulture, koji ukazuje na supostojanje dva svijeta, dva principa. Upravo suodnos prirode i kulture možemo postaviti kao vodeću preokupaciju i princip djelovanja skupine.

U središtu interesa Šikuti Machine nalazi se lokalna svakodnevnica, život okoline, te događaji i aktivnosti vezani uz prirodno okruženje, poput sezonskih radova i njiihovih cikličkih izmjena, uobičajeni lokalni "rituali" vezani uz tradiciju zajednice. Njihovi radovi, istraživanje i inspiracija temelje se na neposrednom promatranju sredine u kojoj žive...

Od prvih performancea i videa do danas, Šikuti machine realizirali su već ozbiljan broj radova, a desetogodišnja je djelatnost u njihovoj neformalnoj galeriji okupila impresivan broj umjetnika koji su sudjelovali u jednodnevnim izložbama, a djelatnost im je katalogizirana i dokumentirana u dvije "monografske" publikacije. Cjelokupno  djelovanje Šikuti Machine obilježava specifičan stav prema sustavu umjetnosti, kulturi i civilizaciji kao riznici, koji uključuje i intertekstualni dijalog  od Lyncha do Whitmana.

Novi rad Vogrda, nosi naziv po livadi na kojoj protagonist (Darko Pekica) leži i čuva krave zadubljen u čitanje. Video bilježi performance čitanja poezije u prirodi i time se nadovezuje na izvedbeni segment djelovanja Šikuti Machine. U poetičnom gotovo pastoralnom prizoru zelenila suncem okupane livade s kravama, možemo detektirati trenutak dokolice, odsutstva ili predaha od radnih aktivnosti, čitanja poezije kao duhovnog i obrazovnog iskustva, zanimljivog i korisnog traženja vremena dok krave pasu. Postupno otkrivamo kako je predmet čitanja poezija, čudesa američkog pjesnika Walta Whitmana. "Pjesnikov zanos i ushit u sveobuhvatnom prikazu čovjeka i prirode koja ga okružuje nalazi svoje mjesto na sitnom komadu istarske zemlje. Rad je posveta pjesnikovom nasljeđu i preispituje stvaralaštvo Šikuti Machine u kontekstu njegove umjetnosti." - tvrde Šikuti Machine u kratkom obrazloženju koncepcije za realizaciju novog rada...

Osim njezina performativnog karaktera, Vogrdu možemo sagledati u kontekstu afirmacije interesa za žanr pejzaža u suvremenoj umjetnosti, posebno njegovoj realizaciji u medijima fotografije i videa.  Pejzaž kao proizvod zapadne kulture omogućava posredovanje odnosa čovjeka i prirode (vanjskog svijeta) kao što predstavlja modele čovjekove konceptualizacije prirode, da bi se reflektirala različita raspoloženja i složeni odnosi. Pejzaž više nije samo izolirana estetska činjenica, i "lijepa slika", već postaje mjesto propitivanja međuodnosa prostora, povijesti, memorije, politike ili identiteta. U trenutku kada predmetna i društvena stvarnost nestaju u nasilnim "obnovama", rebrendingu i redizajnu, vođenih tržišnom ekonomijom i okrutnim interesom gdje komad zemlje predstavlja nekretninu, a društveni interes za ekologiju je marginaliziran, Vogrda Šikuti Machine vraća nas u prirodu i ohrabruje da postoji mjesto po suncem gdje je pastoralna idila istinita, nešto kao "Gundulićev san" na istarskoj livadi, danas."

(odabrani ulomci integralnog teksta)
 
Galerija Rigo
italiano
english
deutsch
 
Copyright © Muzej-Museo Lapidarium, 2007-2024. | design by Studio Cuculić | developed by STO2 | 3D by Roberto Cimador